exhibition | thematic exhibition

Earth Is Not Flat But Soon Will Be

Climate Stories Near & Far

neimënster

Event Details

Découvrez toutes les dates de l'événement

from 27.06.2024

to 13.10.2024

Earth Is Not Flat But Soon Will Be

Climate Stories Near & Far

Curatrice : Yasemin Elçi

Artistes : Nichole Sobecki, Kerem Uzel, Andrea Mantovani, Natalya Saprunova, Mathias Depardon.

L’exposition photographique, organisée par Yasemin Elçi, met en lumière l’urgence de la crise climatique et ses profondes implications pour l’humanité à travers le monde, qui ne sont pas directement visibles dans les médias grand public. Nous sommes tous exposés à des images de glaciers en train de fondre ou de vastes terres déboisées ; cependant, les effets secondaires de ces changements, qui ont déjà un impact sur les sociétés, échappent à notre attention.

Le titre de l’exposition fait allusion à l’oubli de la société moderne – qui se considère supérieure à son passé – et à la désinformation persistante sur le changement climatique. En évoquant la notion archaïque d’une terre plate et l’idée fausse largement répandue selon laquelle les civilisations anciennes adhéraient unanimement à cette croyance, « Earth Is Not Flat But Soon Will Be “ souligne les pratiques ” modernes » à court terme et les négligences qui entraînent des dommages irréversibles à la fois sur l’environnement et sur les sociétés.

À travers des histoires provenant de diverses régions du monde, les cinq photographes de l’exposition mettent en lumière les dommages que nous provoquons à notre propre planète et critiquent les mentalités régressives qui entravent les progrès de l’humanité vers un avenir durable. Ils attirent l’attention sur des histoires réelles plutôt cachées, telles que les migrations forcées, l’extinction des traditions indigènes, la dégradation des plages publiques et la colonisation d’une faune et d’une flore rares pour des bénéfices temporaires. En substance, « Earth Is Not Flat But Soon Will Be » est une tentative collective de faire face à notre passé et de recréer un avenir alternatif en gardant à l’esprit que nous ne faisons et ne ferons jamais qu’un avec la nature.

La série « Where Our Land Was » de Nichole Sobecki met le public au défi de faire face aux conséquences désastreuses du changement climatique à travers des histoires intimes de Somaliens qui doivent lutter pour survivre alors que leur terre se transforme sous leurs pieds. Mme Sobecki met en évidence les vastes répercussions de la hausse des températures dans la région, telles que l’augmentation de la pauvreté due à la diminution de l’économie pastorale, les conflits internes préjudiciables, l’augmentation de la traite des êtres humains, la piraterie et l’immigration forcée. Elle souligne le poids des femmes en temps de crise et suscite un dialogue crucial sur la justice sociale, les déplacements et la relation complexe entre les personnes et leur environnement. Ce projet à long terme (2016-2022) rappelle visuellement que la crise climatique n’est pas un mythe lointain.

Dans le cadre de son projet « Lifetime Captivity », Kerem Uzel met en lumière une pratique « moderne » du colonialisme largement acceptée, qui n’est pas seulement passée sous silence, mais aussi socialement acceptée : les zoos. Il remet en question l’existence des zoos d’un point de vue historique, environnemental et moral. Uzel expose une facette de la vie moderne qui donne la priorité au plaisir au détriment des autres, souvent ignorée malgré la prise de conscience croissante de notre époque en matière d’environnement. Il invite les spectateurs à abandonner les catégorisations qui ne servent qu’à opprimer et à marginaliser.

Andrea Mantovani est témoin de l’un des plus grands conflits environnementaux d’Europe, centré sur la destruction de la forêt primitive de Białowieża, située à la frontière de la Pologne et de la Biélorussie. Depuis le début de l’année 2016, ce conflit menace les réserves de biosphère protégées par l’UNESCO et la diversité exceptionnelle des espèces qui peuplent la région. Les activistes qui protestent contre la destruction de la forêt ont fait l’objet de plus de 187 procès. Dans sa série « Le Chant Du Cygne », Mantovani s’empare de l’esprit de l’ancienne forêt de Białowieża en documentant sa nature changeante sur une période de deux ans. Elle utilise la photographie comme un acte artistique militant et évoque les défis auxquels notre société est confrontée de manière métaphorique.

Natalya Saprunova révèle comment les changements environnementaux en cours, induits par l’exploitation minière de l’or, constituent une menace importante pour les Evenks, peuple autochtone et éleveur de rennes de la région russe de Sibérie. Les rennes sont considérés comme l’âme des Evenks, qui en tirent toutes leurs valeurs spirituelles et matérielles. En tant que gardiens de leur écosystème, les Evenks comprennent l’importance de préserver la terre et les animaux, car ils dépendent de la nature pour leurs moyens de subsistance et leurs traditions culturelles. Ils militent pour que leur voix soit entendue et que leur expertise en matière de protection de l’environnement soit reconnue.

Le projet en cours de Mathias Depardon, « Moving Sand », se concentre sur une ressource naturelle négligée qui est consommée à un rythme alarmant : le sable. Mathias Depardon montre comment le sable est devenu un commerce mondial, éradiquant les plages naturelles au profit de projets de construction mondiaux et de diverses industries, de l’électronique aux cosmétiques. Il cherche à sensibiliser le public en documentant l’extraction non réglementée de sable en Inde, aux Maldives et au Cap-Vert, et appelle à des approches novatrices en matière de recyclage et de conservation.

Earth Is Not Flat But Soon Will Be

Climate Stories Near & Far

Curator: Yasemin Elçi

Artists: Nichole Sobecki, Kerem Uzel, Andrea Mantovani, Natalya Saprunova, Mathias Depardon.

The photography exhibition, curated by Yasemin Elçi, highlights the urgency of the climate crisis and its profound implications for humanity across the globe that are not directly visible in mainstream media. We are all exposed to images of melting glaciers or vast deforested lands; however, the ripple effects of such changes that already impact societies elude our attention.

The exhibition title hints at the oblivion of modern society – which considers itself superior to its past – and the persistent disinformation on climate change. By evoking the archaic notion of a flat earth and the widespread misconception that ancient civilizations unanimously subscribed to this belief, “Earth Is Not Flat But Soon Will Be” underscores the shortsighted and neglectful “modern” practices that result in irreversible damage both on the environment and on societies.

Through stories from different parts of the world, the five photographers in the exhibition demonstrate the harm we are inflicting upon our own planet and criticize the regressive mentality that obstructs human advancement towards a sustainable future. They bring to light rather concealed real-life stories such as forced migration, extinction of indigenous traditions, degradation of public beaches, and colonization of rare fauna and flora for temporary benefits. In essence, “Earth Is Not Flat But Soon Will Be” is a collective attempt to face our past and recreate an alternative future keeping in mind we are and always will be one with nature.

Nichole Sobecki’s series ‘Where Our Land Was’ challenges the audience to confront the dire consequences of climate change through intimate stories of people in Somalia struggling to cope as their land is transformed beneath them. Sobecki brings out the vast impacts of rising temperatures in the region, such as increasing poverty through shrinking of the pastoral economy, detrimental internal conflicts, increasing human trafficking, piracy and forced immigration. She highlights the heavy weight on women during the time of crises and prompts a crucial dialogue about social justice, displacement, and the intricate relationship between people and their environments. This long-term project (2016-2022) is a visual reminder that the climate crisis is not a distant myth. 

Through his ongoing project “Lifetime Captivity,” Kerem Uzel sheds light on a widely accepted ‘modern’ practice of colonialism that is not only overlooked but also socially embraced: zoos. He questions the existence of zoos from historical, environmental, and moral perspectives. Uzel exposes a facet of modern living that prioritizes pleasure at the expense of others, which is often ignored despite the growing environmental awareness in our era. He invites viewers to abandon categorizations that only serve to oppress and marginalize.

Andrea Mantovani witnesses one of Europe’s greatest environmental conflicts, centered around the destruction of the primeval Białowieża Forest, located on the border of Poland and Belarus. Since the beginning of 2016, this conflict has threatened UNESCO-protected biosphere reserves and the exceptionally diverse species that inhabit the area. Activists protesting the forest’s destruction have faced more than 187 lawsuits. In her series, “Le Chant Du Cygne,” Mantovani seizes the spirit of the ancient Białowieża Forest by documenting its changing nature over a period of two years. She uses photography as a militant artistic act and evokes the challenges facing our society in a metaphorical way.

Natalya Saprunova reveals how ongoing environmental changes driven by gold mining pose a significant threat to The Evenks, indigenous people and reindeer herders in the Russian region of Siberia. Reindeer are considered the soul of the Evenks, as they derive all their spiritual and material values from them. The Evenks, as stewards of their ecosystem, understand the importance of preserving the land and animals, as they rely on nature for their livelihoods and cultural traditions. They advocate for their voices to be heard and for their expertise in environmental protection to be recognized.

Mathias Depardon’s ongoing project, “Moving Sand,” focuses on an overlooked natural resource that is being consumed at an alarming rate: sand. Depardon highlights how sand has become a worldwide business eradicating natural beaches and instead supporting global construction projects as well as various industries from electronics to cosmetics. He aims to raise awareness by documenting the unregulated sand extraction from the sea in India, The Maldives and Cape Verde and calls for innovative approaches to recycling and conservation efforts.

Curator: Yasemin Elçi Artists: Nichole Sobecki, Kerem Uzel, Andrea Montavani, Natalya Saprunova, Mathias Depardon. The photography exhibition, curated by Yasemin Elçi, highlights the urgency of the climate crisis and its profound implications for humanity across the globe. Industrial activities result in deforestation, the depletion of biodiversity, forced migration, and the extinction of indigenous traditions. The exhibition "Earth Is Not Flat But Soon Will Be" features five photographers who illuminate the hidden, severe consequences of climate change and the increasingly strained relationship between nature and humanity. Nichole Sobecki's "Where Our Land Was" delves into the profound consequences of climate change in Somalia: increased poverty, conflicts, human trafficking, piracy, and forced immigration. The series underscores the burdens on women during crises, fostering critical conversations on social justice and displacement. In "Lifetime Captivity," Kerem Uzel exposes the overlooked and socially embraced practice of zoos, questioning their existence from historical, environmental, and moral perspectives. Uzel prompts viewers to rethink a modern living facet that prioritizes pleasure at the expense of others, urging them to discard oppressive categorizations. Andrea Montavani's "Le Chant Du Cygne" captures the environmental conflict around the destruction of Europe's primeval Bialowieza forest, located on the border of Poland and Belarus. Montavani documents the forest's evolving nature over two years, aiming to preserve its spirit despite the loss of biodiversity. Natalya Saprunova highlights the threat to the indigenous people of Evenks in Siberia due to environmental changes from gold mining. The Evenks, reliant on reindeer for spiritual and material values, advocate for their voices to be heard and their environmental expertise recognized. Mathias Depardon's "Moving Sand" addresses the alarming global consumption of sand, an overlooked resource, and its unregulated mining that supports various industries. Documenting sand extraction in Cape Verde, Depardon calls for innovative recycling and conservation solutions.
Main organiser

neimënster

Événement passé

27.06.2024